Jak w trzech krokach przygotować prezentację, która na długo pozostanie w pamięci słuchaczy?

Prezentacja projektu, samego siebie (autoprezentacja), wyników pracy grupowej czy w ramach konkursu – to tylko niektóre z tych nieustannie towarzyszących karierze młodego naukowca. Warto zatem poznać podstawowe zasady ich tworzenia, by wystąpienie pozostało zapamiętane przez audytorium.

 

Krok 1. – Plan

  • Określ swoją publiczność.
  • Jasno sprecyzuj cel prezentacji.
  • Sformułuj i zapisz najważniejsze myśli prezentacji.

Pierwszy i  zarazem  najważniejszy element przygotowań to zastanowienie się nad tym, o czym oraz do kogo będziesz mówić. Jeśli jest to konkurs naukowy, to Twoim audytorium będą członkowie jury. W ramach przygotowań możesz więc sprawdzić dziedziny ich specjalizacji oraz zainteresowania. Wówczas łatwiej będzie Ci przekazać im swoją ideę.
Następnie określ konkretne cele, które chcesz osiągnąć swoją prezentacją oraz sformułuj główną myśl wystąpienia.

 

prez1W planowaniu prezentacji dobrą pomocą może okazać się notes,
w którym na bieżąco będziesz zapisywać niezbędne do wykonania czynności.

 

Krok 2. – Przygotowanie

  • Opracuj strukturę prezentacji pamiętając o zasadzie, że im prościej – tym lepiej.
  • Pamiętaj, że prezentacja ma być przedstawiona za pomocą zrozumiałych, interesujących i zapadających w pamięć zwrotów lub sformułowań.
  • Nie prezentuj suchych faktów, raczej opowiadaj historię.

To etap wymagający największej ilości czasu. Zacznij od opracowania “szkieletu” prezentacji czyli wstępu, rozwinięcia i zakończenia. W każdej sekcji wyznacz jedną główną myśl, która powinna zapaść w pamięci Twoich słuchaczy. Następnie stwórz dla nich przykłady – może to być krótka opowieść lub pewien obraz. Pamiętaj jednak, żeby zachować umiar, ponieważ zbyt duża liczba dygresji może rozproszyć Twoją publikę. Skup się też na prostocie – język powinien być zrozumiały dla Twoich słuchaczy. Jeśli wypowiedź wymaga użycia technicznych/specjalistycznych zwrotów, wprowadź je, ale wraz z wytłumaczeniem. Lepiej, żeby to nie była  wyłącznie sucha definicja przepisana z książki.

 

prez2Pamiętaj, że informacje jakich potrzebujesz do swojej prezentacji nie znajdują się tylko w Internecie. Wykaż się kreatywnością w ich poszukiwaniu – porozmawiaj ze znajomymi lub zapytaj organizatora o szczegóły konkursu.

 

Krok 3. – Praktyka

  • Poćwicz modulację głosu.
  • Bądź świadomy swojej mowy ciała.
  • Potrenuj przemówienie przed rodziną lub znajomymi, możesz je też nagrać.

Zasada „trening czyni mistrza” obowiązuje również w przypadku wypowiedzi publicznych. Kiedy masz już przygotowany plan oraz strukturę prezentacji, przyszedł czas na ćwiczenie modulacji głosu, jego tempa, a przede wszystkim praca nad pewnością siebie. Pamiętaj, aby mówić energicznie, ale nie krzyczeć. Wpływ na to, jak zostaniemy odebrani, ma również nasza mowa ciała. Dobrym ćwiczeniem jest wygłoszenie przemówienia przed lustrem lub nagranie go. W ten sposób będziesz świadomy swojej postawy oraz obrazu jaki tworzysz, jako prezenter.

 

prez3Trening czyni mistrza! – przedstaw swoją prezentację rodzinie, znajomym lub nagraj samego siebie. Dzięki takiej czynności uzyskasz cenną informację zwrotną, która sprawi, że twoja prezentacja będzie jeszcze lepsza!

Tworząc prezentację warto pamiętać o powyższych trzech zasadach. Dzięki wcześniejszemu zaplanowaniu pracy, zachowaniu odpowiedniej struktury wypowiedzi i kilkukrotnemu przećwiczeniu jej, oszczędzimy sobie niepotrzebnych nerwów, a w pamięci naszych odbiorców zostaną preferowane przez nas, najważniejsze przekazy.

Joanna Jurek

Studentka pierwszego roku studiów biomedycznych na Uniwersytecie w Ulsterze w Irlandii Północnej oraz od 2014 r. Ambasadorka Programu ADAMED SmartUP. Laureatka konkursu Intel ISEF w Los Angeles w 2014 r., Targów Innowacji Technicznych w Chorwacji oraz w Niemczech (złoty i srebrny medal). Obecnie współautorka projektu Origami BioBandage. Prelegentka TEDx Youth 2014 w Krakowie, a także mówczyni międzynarodowego programu prowadzonego przez P&G ‘Always like a Girl’ w 2015 r. Jej osiągniecia zostały opisane przez Financial Times w 2014 r.

 

***

ADAMED SmartUP to projekt naukowo-edukacyjny skierowany do uczniów gimnazjów  i szkół ponadgimnazjalnych, mający na celu popularyzację nauk ścisłych i przyrodniczych oraz wsparcie rozwoju pasji i zainteresowań szczególnie uzdolnionej młodzieży. Podstawą inicjatywy jest platforma internetowa www.adamedsmartup.pl oraz program stypendialny przeznaczony dla osób w wieku 15-19 lat. Program patronatem honorowym objęli: Minister Edukacji Narodowej, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Narodowe Centrum Nauki, Politechnika Warszawska, Polska Akademia Nauk, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet Medyczny w Łodzi, Uniwersytet Warszawski, Warszawski Uniwersytet Medyczny oraz Akademia Morska w Szczecinie.

Organizatorem programu ADAMED SmartUP jest Fundacja Grupy Adamed, której celem jest wspieranie działalności badawczo-rozwojowej, naukowej i oświatowej, popularyzacja nauki oraz wsparcie rozwoju młodzieży i środowiska naukowego.

 

 

Dodaj komentarz